Tuesday, December 20, 2011

TaDaH TanGaN

alhamdulillah kini hampir sebulan lebih aku telah berada alam pekerjaan... merasai manage diri sendiri dari aspek kewangan sendiri..
opsssssss......baru lah ku tahu..bukan mudah untuk menguruskan kewangan sendiri..tambahan pula, gaji diberikan berdasarkan mengikut gaji hari...kalau aku pergi kerja...adalah gaji..kalau x pergi alamak aiiii...tak kira lah gaji... kalau nak di bandingkan dengan masa zaman belajar dahulu alangkah indahnya..tidak pernah memkikrkan tentang masalah kewangan..mana ke tak nya..segala perbelanjaan pemebelajaran dan duit poket sepenuh ditangunggung oleh mak ayah sendiri....apa yang dirasakan diperlukan masa belajar hanya minta sahaja...bila rasa perlu just minta jer...dengan kata yang lebih mudah...aku hanya "TADAH TANGAN" SAHAJA.......hahaa...memang seronok.. aku tak menafikan itu semua...alangkah indahnya jika saat itu masih kecapi sekarang..sebab itu lah dalu aku rasa aku hanya nak belajar jer..x mahu kerja lagi selagi boleh....belajar dan terus belajar dan x perlu memikirkan soal mahu mencari pekerjaan...tapi bilamana banyak perkara yang aku belajar dari beberapa bulan berehat di rumah setelah tamat mendapatkan ijazah.. kini aku sedar.. aku perlu hidup di atas kaki sendiri..berpijak di bumi yang nyata...aku harus membuat berubahan dalam diri aku sendiri...aku perlu belajar bidikari.. keluar daripada kepompong keluarga..perlu belajar semuanya sendiri...tapi ini bukanlah bererti aku mengetepikan segala pertolongan daripada keluarga aku sendiri...selagi aku mampu menguruskan sediri...aku tak mengharapkan dari mereka...( ayat sedih lah plak)..dengan ini lah sekarang aku belajar erti hidup...lebih belajar dan akan terus belajar...aku yakin..aku mampu lakukan yang terbaik untuk diri sendiri....SAYA BOLEH...SAYA BOLEH...SAYA BOLEH!!!!!!!!!!!

No comments:

Post a Comment