Monday, October 25, 2010

abadikan suatu kenangan...


erm....setelah letih study di saat2 final exam utk paper rabu ini...tetiba terasa begitu sekejap sahaja masa2 yg telah pun berlalu....zaman belajar daripada sekolah tadika hingga ke peringkat Universiti...tinggal 1 sem sahaja untuk ku dapatkan segulung ijazah...x mudahkan untuk semua itu...aku terpaksa merangkak, tatkala aku rebah kejatuhan dalam larian yang tiada penghujung..
daripada sekolah rendah lagi..aku masih ingat..aku bukan lah seorang yang pandai...yer lah...pandai membaca semasa darjah 2..agak lewat sudah ketika itu...berbanding kawan-kawan ku yang lain sudah pandai membaca pelbagai buku cerita...kenapa yer jd begitu...betul2 aku tidak ingat mcm mana aku boleh pandai membaca...sendiri pandaikah???haishhh x ingat2
zaman sekolah rendah klu kena penampar, kena rotan, cubit pukul daripada seorang guru tlg menjadi kebiasaan bagi ku...yer lah bdk2 x lari daripada sifat malas..tapi masa itu xpernah terlintas di hatiku untuk ponteng kelas apalagi untuk membuat perkara yang tidak bermoral...erm...masa nak UPSR...mcm2 lah persiapan yg dibuat sbb nak result yg baik...begitu cita2 ku tinggi sbb nak dapat result yg baik mcm kwn2 ku yg lain..tuisyen,seminar,latihan byk2,,adus,,,semualah buat bgai nak rak..tp apakan daya hanya itu yg termampu ku dapat dalm UPSR..so aku redha...
bila part nak masuk sekolah menengah..aku akui semuanya tlh family aku atur...di beri 2 pilihan utk sekolah.tp semua sekolah agama. 1 jauh sgt kat kelantan tp ada abg n akak.yg 1 lg kat kg...
masa tu mmg x nak sekolah agama...masa nak g interview mmg aku buat masalah klu nak pergi..kenapalah aku jd mcm tu yer...tp nak x nak aku tetap ke sekolah agama..
bermulalah episod kehidupan aku yg jauh dr keluarga..terpaksa belajar dalm byk pelajaran dalam seminggu...betul2 x boleh catch up..yer lah dulu sekolah blaja sikit.tp itu pun lingkup juga. ni kan nak blajar arab yg kena hafal..blaja akedemik biasa lagi..tapi bila duk sekolah yg kena blaja bahasa arab mmg x lari lah daripada kena denda...denda satu yg memalukan bg pelajar2 ketika sekolah itu...lama juga ku di perantauan 6 tahun sekolah di sana...memang betul2 banyak kenangan di cipta di sana...bersama teman-teman,cikgu2,ustz ustzah..kakitgn sekolah,warden yg penuh pelbagai gelagat yg terpaksa melayan penghuni asrama yg sememangnya byk masalah moral...setelah 6 tahun di kelantan, aku berhijrah utk kebaikan diri sendiri, mengorak langkah dalam mengejar impian utk ke menara gading...menukar gaya yg tersendiri..aku pasti dgn perhijrahan itu impian aku pasti tercapai..walaupun hati ini begitu kecewa,tatkala teman-teman lain sudah berada jauh di medan ilmuan masing2.begitu ku merasai jauh ketika ramai kwn2 ku belajar juah2 dan semua pandai2 dr ku...timbul perasaan...knp aku masih di sini sedangkan mereka tlh ke sana??? aku mengambil F6. Allah masih syangkan aku..aku masih bersekolah agama.walaupun ketika itu pilihan untuk tidak sekolah agama di beri pilihan. saat aku membuat keputusan, aku yakin semua itu ada hikmah.aku yakin dan redha dengan keputusan yg di buat.tp semua itu x semudah bicara..belajar dalam tangisan utk memastikan impian tercapai...akhirnya, berkat doa ku, abah, umi, family, tenaga pengajar,kwn2 aku berjaya menapakkan kaki ku di UKM..IPT yg menjadi impian destinasi ilmu ku kini..dan kini hampir 5 sem aku di sini..banyak aku belajar...kenal erti sebuah persahabatan, kenal erti sebuah pengorbanan, kenal erti itu ini...sgt2 bersyukur...nikmat ini harus ku bersyukur..kerana tidak semua orang merasainya...dan kini aku akan abadikan kenangan ku dlm mengejar impian ini...susah sebenarnya untuk kita berdiri dengan kukuh tanpa kita merasai apa itu sakitnya keperitan itu...terima kasih semua..terima kasih utk segalanya..doakan kejayaan dan redha Allah sentiasa mengiringi ku di dunia dan akhirat...abadikan apa yg tercipta dalam suatu kenangan..

No comments:

Post a Comment